Jeřáby jsou nepostradatelnými pomocníky ve stavebnictví, ve strojírenství a v dalších průmyslových odvětvích. Pro každou oblast se používají jiné druhy a typy jeřábů. Podle účelu použití se jeřáby dělí na portálové, otočné, podvěsné dráhy a mostové jeřáby. U poslední varianty rozeznáváme jeřáby jednonosníkové a dvojnosníkové. U obou těchto jeřábů je stejné rozpětí do 25 metrů, ale liší se nosností. Jednonosníkové mají nosnost do 25 tisíc kilogramů, dvojnosníkové unesou až 50 tisíc kilogramů.
Parametry mostových jeřábů
Mostové jeřáby vyráběné společností Ganas se sídlem ve Zlíně mají ocelovou konstrukci zhotovenou z válcovaných profilů nebo jsou skořepinové konstrukce. Zdvih ramene je řešen řetězovými nebo lanovými kladkostroji tuzemské nebo zahraniční produkce, u cizí se jedná převážně o německou výrobu.
Svislé i podélné pohyby mostových jeřábů mají dvojrychlostní ovládání včetně frekvenčního měniče otáček. Je možno také nastavovat rychlost tak, aby se v co největší míře vyloučilo nežádoucí rozhoupání přenášeného břemene. Ovládání mostových jeřábů je řešeno převážně závěsným ovladačem nebo dálkovým rádiovým ovládáním. Jeřáby jsou napájeny krytými bezpečnostními trolejemi a shrnovacími plochými kabely v uzavřeném vozíčkovém profilu.
K čemu se používají
Firma Ganas vyrábí mostové jeřáby, které se vyznačují moderním řešením, jsou lehké a jednoduché konstrukce. Jsou uzpůsobeny tak, aby maximálně vyhovovaly potřebám uvnitř výrobních a montážních hal, ale i venkovních a skladových prostor. Podvěsné mostové jeřáby jsou ideálním řešením ve výrobních a skladovacích halách, kde lze využít stropních konstrukcí a také tam, kde se nemohou stavět nosné sloupy pro novou jeřábovou dráhu. Jelikož se podvěsné mostové jeřáby montují na již postavenou střešní konstrukci, ušetří se tak náklady na budování jeřábové dráhy. Rovněž se může využívat bočních přesahů a tím prodloužit pojezdový rozsah.